Blog kategorie
Blog archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
Tor wyścigowy, czyli co i jak?
Tor wyścigowy, czyli co i jak?

Według profesjonalistów torem wyścigowym możemy określić takie miejsce, które spełnia następujące warunki:

  • Jest jezdnią o utwardzonej nawierzchni, bez utwardzonych poboczy
  • Tor jazdy jest ograniczony białymi liniami
  • Ruch odbywa się w zamkniętej pętli, zwykle zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara

Jak mówi sama nazwa, tor wyścigowy służy do organizowania wyścigów: samochodowych, motocyklowych, gokartów – te ostatnie zwykle ścigają się na korzystając z wydzielonej nitki toru, określanej mianem toru kartingowego. Warto pamiętać, że aby dany obiekt był zaklasyfikowany jako tor, powinien być wyposażony w całą infrastrukturę: drogi dojazdowe, trybuny dla widzów, strefy kierowania wyścigiem, strefy bezpieczeństwa, boksy techniczne, park maszyn, parkingi czy miejsca obserwacyjne dla sędziów. Ze względów na wzmożony hałas tory lokalizowane są na terenach podmiejskich, oddalonych od stref zamieszkania bądź odseparowanych od najbliższych zabudowań. Więcej o naszych, polskich torach, w osobnym wpisie.

Zanim wyjedziesz na tor

No właśnie.. motocykl lśni, nowy kask lub kombinezon aż proszą się o przymiarkę i dłuższą jazdę, ale w Twojej okolicy nie ma miejsc, gdzie można przekroczyć magiczne 60 km/h, które budzi uśmiech politowania, kiedy zestawiasz tę wartość z wyskalowaniem prędkościomierza. Zamiast narażać siebie i innych uczestników normalnego ruchu drogowego wystarczy, byś odszukała lokalnie miejsce, które nawet jeśli nie jest prawdziwym torem wyścigowym, to przynajmniej daje namiastkę doświadczenia prędkości i manewrów, które oferuje „duży” tor. Takie miejsca bez trudu namierzysz na regionalnych forach dla motocyklistów: czasem będą to dawne tereny fabryczne, czasem lotniska, czasem nieukończone inwestycje drogowe – jednym słowem miejsca zaadaptowane pod jazdę torową z wykorzystaniem naturalnych warunków, jakie oferują.

Znalazłaś więc tor wyścigowy/kartingowy/szkoleniowy czy miejsce dostosowane do sportowej jazdy, czas zatem zebrać ekwipunek, zatankować motocykl i wyruszyć w poszukiwaniu odrobiny adrenaliny. Zanim jednak wrzucisz pierwszy bieg w drodze na tor, przemyśl kilka kwestii:

  1. czego oczekujesz po jeździe na torze (a więc: czy będzie to jazda szkoleniowa, kiedy wczuwasz się zarówno w motocykl, jak i swoje umiejętności, czy też chcesz poczuć rywalizację i zawalczyć o rekord jeśli nie toru, to swój?– ważne, by nie pomylić kolejności przy udzielaniu odpowiedzi 😉)?
  2. czy Twój motocykl jest gotowy na agresywną jazdę (czy skrzynia biegów chodzi prawidłowo, jaki jest stan napędu, kontrola oleju i płynów, ogumienia, sprawdzenie amortyzatorów i hamulców – jednym słowem wszystkie czynności eksploatacyjne, które wbija się nam do głowy na kursach, a o których niekiedy zapominamy; motocykl do szybkiej jazdy musi być w 100% sprawny!)
  3. przemyśl, czy nie warto zakleić bądź zdemontować niektórych elementów motocykla, takich jak lusterka, lampy, zbędne akcesoria
  4. jeśli wybierasz się na profesjonalny tor, sprawdź jego regulamin! Każdy szanujący się tor wyścigowy posiada takowy dokument, który określa normy zachowania, obowiązki i prawa motocyklisty, normy hałasu, zagrożenia itp.)
  5. jeśli złapałeś bakcyla na szybką jazdę, przemyśl zakup opon torowych bądź przynajmniej dobrej klasy NOWYCH opon uniwersalnych (zdecydowanie za większość problemów, które mogą spotkać nas na torze, odpowiada nasza brawura i słabe ogumienie, nie zapewniające przyczepności niezbędnej do szybkiego pokonywania ciasnych wiraży – warto pamiętać, że nawet doświadczony motocyklista nie opanuje rozpędzonej maszyny na słabych oponach i w najlepszym wypadku skończy się to umiejętnym „położeniem” motocykla)
  6. zawsze pamiętaj o podstawowej zasadzie: na torze jedziesz zawsze do przodu, nie zwalniasz niepotrzebnie, nie zjeżdżasz na pobocze ani tym bardziej nie stajesz do innego motocyklisty, któremu nawalił sprzęt czy też który przecenił swoje możliwości i wylądował na glebie – takie zachowanie jest zagrożeniem dla bezpieczeństwa Twojego i innych uczestników toru! W razie wypadku bądź innych nieprzewidzianych wydarzeń należy, widząc odpowiednie znaki (zwykle czerwona flaga), zjechać do boksu maszyn i tam oczekiwać na dalsze instrukcje.

Dlaczego tor wyścigowy?

Na to pytanie można odpowiedzieć najprościej: jeśli masz szybki sprzęt, lubisz dynamiczną jazdę i jeździsz często, dbaj o swoje bezpieczeństwo i nie narażaj też innych uczestników ruchu. Jazda na torze pozwala wyczuć motocykl, nauczyć się właściwego manewrowania i balansu ciałem, bezpiecznie hamować czy przyśpieszać z redukcją o kilka przełożeń – i to wszystko w na tyle kontrolowanych warunkach, na ile to możliwe. W razie przeszarżowania tor jest chroniony przez strefy bezpieczeństwa, nie ryzykujemy więc wpadnięciem na uliczną latarnię; zakręty są wyraźnie oznaczone, można przed właściwą jazdą zrobić kilka rundek w celach rekonesansu i sprawdzenia poziomu pokonywania przez nas trudniejszych wiraży; tory są świetnie wyprofilowane i mają dobrą przyczepność. Jednym słowem jeśli chcesz jeździć dynamicznie, zacznij od sprawdzenia siebie i motocykla na torze wyścigowym.

Przykładowe tory motocyklowe

Tor motocyklowy w Lublinie, czyli uczyć – bawiąc w praktyce

Właścicielem jest ODTJ (Ośrodek Doskonalenia Techniki Jazdy WORD), sam tor jest pętlą o długości 1,1 km. Nitka toru pozwala poczuć dreszczyk emocji: znajdziemy tu i kręte wiraże, i kawałek dłuższej prostej, i łagodne łuki. Trzeba dodać, że niemile widziani są tu użytkownicy pojazdów typu supermoto o głośnych wydechach. Choć niektórym może wydać się to paradoksalne, to jazda na torze tego typu ma ogromny wpływ na wyrobienie właściwych nawyków na drodze i przede wszystkim na bezpieczne przetestowanie możliwości swojej maszyny (choć posiadacze motocykli o dużych litrażach mogą być zawiedzeni, bo tor na upartego można przejechać na drugim biegu) i własnych. Dla porównania analogiczne tory kartingowe w innych miastach oferują długości:

  • Kielce – 2 km (jednak ten wynik to suma toru kartingowego i pętli owalnej);
  • Gostyń – 800 m;
  • Biłgoraj – 1150 m;
  • Radom – 820 m.

Zabawy dla zaawansowanych, czyli Tor w Przeźmierowie pod Poznaniem

Jedyny pełnowymiarowy tor wyścigowy w naszym kraju, mogący poszczycić się długą historią (prace nad obiektem zainicjowano pod koniec 1974 roku), uwielbiany przez miłośników szybkich czterech i dwóch kółek – choć trzeba oddać sprawiedliwość i zaznaczyć, że to właśnie samochody są głównymi bywalcami toru. Nitka toru ma długość 4083 m, szerokość to 12 m; dostępny tor kartingowy oferuje długość 1509 m. Jak widzimy, przywołany wyżej tor w Lublinie to w zasadzie tor kartingowy, pozwalający jednak poznać przedsmak prawdziwego ścigania.

Tor po raz n-ty, czyli nie daj się rutynie

Udało się. Po raz dziesiąty pokonałaś koleżanki i kolegów i byłaś pierwsza na mecie; albo po wielu próbach pokonałaś tor w czasie, który pozwoliłby Ci wziąć udział w zawodach bez powodowania zagrożenia dla innych zawodników; albo nauczyłaś się nawyków, pozwalających na szybkie pokonywanie ciasnych zakrętów; albo pokonałaś obawy i jeździsz dynamicznie. Nieważne, która z powyższych ścieżek charakteryzuje Twoje postępy na torze – pamiętaj, by nie dać się rutynie i nie jeździć po torze „na pamięć”. Nie przenoś też zachowań i stylu jazdy z toru na ulice.

Waluty
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl